Probouzení a harmonizace - Umění Sama China
- Martin Štrbák
- 9. 3. 2024
- Minut čtení: 6
Od dětství se Sam Chin (Chin Fan-Siong) tradičně věnoval Kung Fu se svým otcem, zakladatelem I Liq Ch'uan. Vyhrál mistrovství v Tchaj-ťi tuishou a turnaje v kickboxu a je hlavním instruktorem systému v USA. Před svým příjezdem do USA před sedmi lety učil 16 let v Malajsii a Austrálii. V současné době vede kurzy v Kentu, NY, v klášteře Chuang Yen a v New York City.
(Poznámka: Tento článek byl původně publikován v lednu 1999 a některé informace výše jsou zastaralé. Mistr Sam F.S. Chin nyní zastává pozici 1. držitele linie a nástupce umění, a již nevede kurzy v klášteře Chuang Yen.)
QM: Co znamená I Liq Chuan?
SC: I Liq Chuan doslova překládá jako Mentálně-fyzické bojové umění. 'I' je mysl, 'Liq' je síla a 'Chuan' je pěst, takže můžeme říci 'Mentálně-fyzické bojové umění'.
QM: Jak a kde toto umění vzniklo?
SC: Můj otec, Chin Lik Keong, se naučil dovednost od jednoho z mistrů v Malajsii, který se jmenoval Lee Kam Chow. V té době se tomu říkalo Hsing I-Pa Kua (Xingyi-Bagua), ale někteří lidé to nazývali Feng Yang Chuan nebo Liew Mun Pai (kočovný klan). Původ má na hoře Wudang. Byla to skrytá bojová dovednost, kterou tito kočovníci používali k obraně na otevřených cestách a nebyla veřejně přístupná, pouze tajně předávaná. Vyšší úrovně dovedností byly rezervovány pro členy rodiny. Když se můj otec rozhodl vystopovat historii názvu, aby objevil jeho původ, zjistil, že tréninkové metody vlastně nevypadaly jako Hsing-I (Xingyi) nebo Pakua (Bagua), ani jako Tai Chi Chuan, ale obsahovaly principy všech tří.
Můj otec pokračoval ve svém výzkumu a rozšířil to, co studoval. Nakonec dospěl k závěru, že to, co se naučil, bylo umění sebepoznání a sebereflexe, jak mentální, tak fyzické. Takže, nechtíc pojmenovat umění podle kteréhokoli ze tří interních stylů, přejmenoval ho na I Liq Chuan. V roce 1976 založil v Malajsii Asociaci I Liq Chuan.
QM: Jaké jsou principy I Liq Chuan?
SC: I Liq Chuan je založen na principech Tai Chi a Zen. Takže můžete říci, že má kořeny v taoismu a buddhismu. Je založen na neútočení, neodporu a pochopení jin a jang. Trénink spočívá v bdělosti, což znamená být neutrální, bezformý a přítomný, abyste byli plně vědomi. Akce a reakce jsou založeny na mentálním zvykovém reflexu, což jsou mentální projevy nahromaděné skrze minulé zkušenosti. V tomto případě nejste v momentu a nejste s podmínkou takovou, jaká je (Tao). Když jste v momentu, můžete plynout. Plynutí je být s podmínkami, neustupovat, neklást odpor, jen cítit a spojit se.
Z plynutí můžete pozorovat podmínky takové, jaké jsou, a pak se spojit, být jako jedno, harmonizovat se s prostředím a protivníkem. Když harmonizujete, pak můžete převzít kontrolu. Bdělost je příčinou a uvědomění je následkem bdělosti. Potřebujeme pochopit výukový proces, který je pouze rozpoznávání a realizace; není to hromadění nebo napodobování, protože to je jen budování dalšího zvyku. Od Zen potřebujeme sebe vyprázdnit, aby se nám mohla odhalit přirozenost všeho.
"Každý pohyb je založen na podmínkách, bez pevných pohybů. Vnitřní cítění je kultivován jako první."
Studenti se učí procesem. Nejprve se učí rozumět svalovému pohybu, struktuře těla a zarovnání. Poté se učí zapojit energii Čchi (Qi) a mentální proces. I Liq Chuan je interní umění. Jeho cílem je pochopit vnitřní pocit a vyjádřit tento vnitřní pocit navenek. Uvolnění je zásadní součástí umění. Obsahuje proces uvolnění, měkkosti, pružnosti a fa ťing (vydávání síly). Uvolněná energie je uvolnění z ven, od nuly do 100%.
QM: Jak postupuje trénink?
SC: První proces je sjednocení mentálního a fyzického. Druhý proces je sjednotit se s protivníkem a prostředím. Ve skutečnosti na začátku I Liq Chuan nemělo žádné formy. Bylo to bezformové umění. Celý systém obsahoval specializovanou praxi lepivých rukou a Čchi Kung (Qi Gong). Aplikace jsme se učili z praxe lepivých rukou a praxe získávání pocitu. Systém se rozšířil a nyní má dvě tréninkové formy, Formu 21 a Formu Motýla. Formy jsou pouze nástroje k rozpoznání principů, které jsou založeny na Tai Chi (harmonizace a rozpoznání rovnováhy jin a jang) a Zen (být bdělý a být v přítomném okamžiku). Cílem je aktualizovat tyto principy, aby bylo možné rozpoznat a harmonizovat s přírodou takovou, jaká je. Druhá forma, Motýlí Forma, má více fajinu a je agresivnější.
Od formy se učí student stát se beztvarým. Každý pohyb je založen na podmínkách, bez pevných pohybů. Vnitřní pocit je kultivován jako první. Bojové dovednosti nelze získat pouze procvičováním forem. To je možné pouze cvičením lepivých rukou / rotujících rukou ve dvou lidech.
Při tréninku, abychom sjednotili mentální-fyzické, potřebujeme pochopit povahu mentálního a fyzického, jak se ovlivňují a jak je sjednotit a koordinovat. Prostřednictvím cvičení potřebujeme rozpoznat šest principů, které jsou uvolnění; zarovnání těla; síla těžiště; dynamický střed hmotnosti; interní a externí kruh (nebo sférické silové pole obrany a útoku) a točivá síla koordinace.
QM: Můžete rozvést některé z termínů?
SC: Dynamický střed hmotnosti (umístěné na hrudníku) je ten bod, ke kterému směřujeme energii, abychom dosáhli kontroly nad protivníkem, kde se s protivníkem dotýkáte, a vyvíjením určité síly ho můžete ovládat celého. Silové sférické pole je pro útok a obranu. Je to pocit vytváření kulatosti, jak v Tai Chi Chuan, nebo co nazývají 'Peng Jin' a rozšiřování vnitřní síly. V I Liq Chuan je základním požadavkem být schopen vytvořit kulatost, bránit se ze všech stran. Pokud je tato kulatost dosažena, pak může být pohyb správně zrozen. Z porozumění silovému poli útoku a obrany musíte být schopni vytvořit trojrozměrnou sílu, která zahrnuje horizontální, frontální a sagitální. Pokud můžete vytvořit trojrozměrnou sílu jako celek, můžete se změnit se změnou. Toto můžete nazvat primordiální otáčivou silou.
Z porozumění a aplikace této síly budete více vyvážení, což znamená mít vlastní sféry, peng horního těla, peng dolního těla, zadní peng, postranní peng, peng všude. Správný pohyb může být zrozen pouze když jsou vytvořeny tři dimenze, tj. otevřít, zavřít, ustoupit nebo postoupit. Každá akce sama o sobě obsahuje tři dimenze. S tímto druhem cítění pak můžete plynout a měnit se bez jakéhokoli druhu odporu. Pokud protivník nemůže vytvořit trojrozměrnou sílu, nemůže se změnit se změnou a bude přemožen, protože buď klade odpor nebo se hroutí.
Točivá síla koordinace je otáčivá síla, která působí jako náš skener. Skenujeme a připomínáme si šest výše uvedených bodů, abychom byli vyvážení a pokračovali v rozšiřování těchto bodů, abychom se sjednotili; zároveň se snažíme odstranit mentální a fyzické blokády a dosáhnout 'bdělého stavu'. Cvičenec se musí především naučit se odpoutat se od zvyku, pochopit, že pohyb není z habituálního uvolnění a měl by být vždy vědomý samotného pohybu.
QM: Co zahrnuje praxe točení rukou?
SC: Točení rukou je trénink vědomí a harmonizace sebe s protivníkem. Z točení rukou se snažíme rozpoznat, že náš pohyb není založen na zvyku, ale spíše na podmínkách. Otáčení rukou rozvíjí tři sekce; zápěstí, lokty a ramena. Nejprve musíme plynout, což je rozpoznávání a být s protivníkem. Za druhé potřebujeme rozvíjet bránění, což je vytvoření pocitu kulatosti, což je silové pole obrany a útoku, které protivník nebude schopen proniknout. Když máte plynutí a bránění, pak můžete vést protivníka. Když ho vedete, můžete ho ovládat; protože když začne následovat vaše pohyby, patří vám. Takže postup je plynutí, bránění, vést a ovládat. Když můžete ovládat protivníka, můžete dělat cokoli, co podmínky vyžadují.
Trénink otáčení rukou rozvíjí sílu projekce, absorpce a rozdělení. První je pochopení síly od vašich nohou až k rukám, k protivníkovi a dolů k nohám protivníka. To se nazývá síla projekce. Druhý proces je vést sílu od nohou protivníka zpět dolů do vašich nohou. To je proces absorbování energie protivníka do vás. Třetí je rozdělení. Na vyšších úrovních můžeme rozdělit naši energii, přičemž si udržujeme jednotu, v jakémkoli bodě těla, který chceme. Můžeme si vybrat jakékoli místo jako zem, aby se vyvinula síla. Rozdělení je více výbušnou silou, protože vzdálenost je bližší.
"Když čelíte protivníkovi, může být těžké pohnout jeho tělem pouze silou, ale mysl nemá hmotnost ani objem."
QM: Co byste řekli, jaké jsou bojové pořednosti systému a jak dlouho trvá jejich získání?
SC: I Liq Chuan rozvíjí schopnost přesměrování a vyvádění z rovnováhy. Na vyšších úrovních tréninku jsou údery na meridiánové body. Přestože jsou některé údery zavřenou pěstí, většinou používáme údery otevřenou dlaní, qin na, stejně jako údery lokty, koleny a rameny. Nejdůležitější je ovládnutí protivníka, jakmile dojde ke kontaktu. Na rozdíl od mnoha systémů bojových umění se nesoustředíme na rozvoj technik pro řešení konkrétních situací. Místo toho rozvíjíme fyzickou citlivost a senzorické mentální uvědomění, takže když praktik I Liq Chuan naváže kontakt s jakoukoli částí těla protivníka, může cítit, jaká technika má být použita a kudy vede protivníkovo těžiště a váha. Tato dovednost je nakonec rozvíjena k vnímání bez dotyku prostřednictvím uvědomění.
Když čelíte protivníkovi, může být těžké pohnout jeho tělem pouze silou, ale mysl nemá hmotnost a objem a vede tělo. Takže v I Liq Chuan se učíme vést mysl protivníka. Když je toto ovládnuto, žena nebo dokonce malé dítě může snadno přemoci velkého muže tím, že vede jeho mysl, pak jeho vlastní mysl vede jeho tělo. Obvykle trvá asi pět let pod mým vedením získat vysoký úroveň a možná tři roky získat dobrou schopnost sebeobrany, za předpokladu, že studenti aplikují to, co se naučili ve třídě, a pravidelně cvičí.
QM: Je něco dalšího, co byste chtěl říci?
SC: Účelem tréninku není točení rukou nebo forma; mělo by se to vztahovat na všechno v každodenním životě. Točení rukou a forma jsou pouze nástroj pro rozvoj bdělosti. Není to jako když přijdete na trénink, obléknete si uniformu a když odejdete, sundáte si ji. Když trénujete, učíte se být bdělí i ve své práci nebo když jíte, mluvíte, chodíte atd. Pak se vám otevře více života, protože se vaše vnímání příčin a následků přítomnosti zvýší. Nejdůležitějším cílem pro studenta učícího se I Liq Chuan je dosáhnout úplného uvědomění a být sám sebou. Doufám, že moji studenti se rozvinou tak, aby mohli sdílet s ostatními.
QM: Mistře Chin, děkuji.