top of page

Pět platforem přístupu k výuce Zhong Xin Dao: Co, Proč a Jak

ree

Pět platforem je o učení se, jak se učit. Je to o porozumění charakteristik a zákonitostí přírody; porozumění věcem takovým, jaké jsou. Uznání, že existují dva typy pravdy: relativní a absolutní. Jak přistupovat k věcem ze správného úhlu pohledu, aby bylo možné vidět až na jejich podstatu.


1. ZNALOSTI

  • Znalosti od ostatních

  • Znalosti získané přemýšlením

  • Znalosti z přímé zkušenosti


2. PŘÍRODA/PŘIROZENOST

  • Charakteristiky přírody jsou změna (Tao) a pomíjivost (Zen)

  • Nic není jedna izolovaná entita

  • Taoistický koncept 1-2-3


3. VĚDĚNÍ

  • Co je vědění?

  • Jak můžeme vědět?

  • Vědění je založeno na jaké referenci?


4. POZORNOST

  • Rozpoznání a udržení pozornosti

  • Yi 意 / Qi 气 / Li 力

  • Soustředění, klid, jasnost


5. KONTAKT

  • Bod kontaktu je navázán s objektem, subjektem, vědomím

  • Šest smyslů kontaktu

  • Být přijímačem


  1. Tři znalosti – Učení se od ostatních, chození do školy, poslouchání ostatních. Jedná se o znalosti z druhé ruky – jsou velmi důležité, ale je třeba vědět, jak je vnímat tak, aby bylo možné získat ty správné informace – správné koncepty a principy. Je to stále „z druhé ruky“, protože to ještě není vaše. Ale pomáhá nám snažit se rozumět, přemýšlet atd. Ale stále to sbíráme zvenčí. Přesto POTŘEBUJETE tu znalost k „ukázání“ – toto ukazování pomáhá ve výcviku vidění věcí prostřednictvím PŘÍMÉ zkušenosti, přímého poznání, z první ruky. Pokud se můžete propojit, dokážete to propojení dostatečně UDRŽET abyste VIDĚLI? (možná dostanete malou „ochutnávku“ přítomnosti, ale pak se vrátíte k minulé zkušenosti, abyste ji posoudili. Výzvou je: jak vědět, jestli se „držíte“? Pokud nám mysl utíká, někteří lidé ještě nevědí, že utíká – proto musí být kvalita uvědomění. Pouze skrze "přímost" (být v okamžiku) je jejich MUDROST! Má specifickou kvalitu, kterou musíte rozpoznat. Je to nejprve rozpoznáním pozornosti a uvědomění, abyste mohli zpracovat uvědomění. (Proto říkám, že musíme nejprve definovat koncept – pokud jste toto uvědomění ještě nestabilizovali, ještě jste se nesoustředili). Přímost má mentální a fyzickou složku.

  2. Pochopení, co je charakteristické pro samotnou Přírodu. To musíte vědět, abyste udrželi přímost. Nejprve v Tao je charakteristikou změna; v Zen se tomu říká „pomíjivost“. Abychom pochopili, jak věci vznikají, chápeme 1, 2, 3 (jedna musí mít dvě, dvě musí mít tři). Neexistuje jedna „pevná“ entita: vše pochází z podmínek, které přicházejí a formují. Z tohoto formování „JEDNÉ“, v Tao je Wu Ji do Tai Ji do yin a yang (pokračuje ve dělení, zatímco zůstává doplňující). Aby mohla existovat doplňkovost, musí existovat sjednocení A rozdělení. Podívejte se na tuto platformu, abyste pochopili STÁLÉ MĚNĚNÍ. Abychom to udrželi jasně, uvědomujeme si, že musíme neustále měnit SE změnou, abychom se neměnili – být S bodem rovnováhy. To znamená, že nemůžeme zasahovat nebo přidávat a nemůžeme ustoupit. Bod rovnováhy je přítomnost: a potřebujeme VIDĚT odtud. TO je přímé! Okamžik spojení. Ale jak široce se můžete spojit, jak široce se můžete spojit a „vidět“? To je založeno jak na stabilitě, tak na dosahu. Zde přicházejí tři Setkání: Kruh se středem, Střed ke středu a Střed s křížem. Všechny tyto (90/45, spojení/odrazy, jak cítit návratovou energii, cyklickou energii v akci – všechny tyto jsou nástroje, které vám pomohou vidět okamžik a „poznat“ okamžik.

  3. KVALITA POZNÁNÍ – Co je vědění, Jak můžete vědět a Vědění založené na jaké referenci? Vědění je vidění rozdílu. (Rozdíl není srovnávání, není to posuzování – je to prostě rozdíl). Je těžké držet se rozdílu vidění změny – často skáčeme k naší minulé zkušenosti, abychom srovnali [přítomnost má rozdíl, minulost má rozdíl – v minulosti je to složka posouzení]. Vidět, co se děje v okamžiku, znamená vidět příčinu a následek, rovnováhu. Tao mluví o "vyvažování v každé akci". Zen mluví více o „příčinách a následcích“. Z přístupu velmistra Sama musí mít vyvážené akce vyváženou příčinu, aby byl vyvážený efekt („špatný“ pohyb je jen příčina, která není vyvážená. Vyvážte příčinu a vyvážíte efekt; takže pochopení samotné kvality vyvažování a vztahu příčiny a následku. Přímým držením, dokážete rozpoznávat, že vidíte okamžik změny (nebo se vracíte k minulé referenci).

  4. Uvědomění – Pochopení mysli samotné. Rozpoznávání vaší pozornosti. Vidíte ji samotnou? Můžete směrovat své záměry? Pokud ne, jak víte? Musíme být schopni udržet, abyste se SETKALI – pokud tam „přítomně“ nejste, abyste se setkali, nebudete moci vidět/cítit – nebudete moci DOROVNAT, abyste viděli rozdíl, abyste věděli. Dorovnávání je vidět rozdíl. Dorovnat, abyste věděli. Příklad pohledu na jednotlivý prst – linky…někdy se rozmazávají. Ale pokračujte ve zaostřování očí, abyste viděli linky, aby se nerozmazávaly – neustále se přizpůsobujte. Pokud nemůžete neustále upravovat, nemůžete „držet“, „držet se toho, jak se natahujete“, jak držíte, natahujete a otáčíte – kloub do kloubu, střed ke středu. Chápejte, že ve stejném čase a stejném prostoru může mysl pracovat pouze na 1 věci najednou – bez tohoto pochopení budete používat mysl nesprávně. Trénink je DRŽET SE 1 NEUTRÁLNÍ REFERENCE, ABYSTE VIDĚLI VŠE. Je to rozdělení a vidění všeho z jednoho bodu otáčení: dokážete držet jedno s pozorností, abyste viděli, jak se to spojuje se vším? Vyžaduje to pozornost, držet se rotace, aby se vytvořila rozdvojující se pozornost (je to rozdělení, protože je to bod rovnováhy – FUNKCE je o energii stejně vycházející a stejně se vracející. Aby směr ven a dovnitř byl rovnocenný JE MOŽNÉ POUZE PROSTŘEDNICTVÍM ROTACE, která může vycházet ve všech směrech. To proto je trénink, při točení rukou, o tom, zda VAŠE MYSL SLEDUJE A DRŽÍ (střed a obvod – sleduje vaše MYSL to, je to vědomý trénink. Pokud jen „děláte“ zvyk pohybu a mysl tam není, neděláte to správně. [Soustředění je také vyvažování... druh jasnosti...]

  5. Bod kontaktu – obsadit může pouze 1. [Nejprve jsou 2 prostory, pak prostor prorazíme/pronikneme: 2 se stane 1 – spojíte se a obsadíte prostor]. Nejdůležitější částí Bodu kontaktu je, že se tam děje vše – je to 6 smyslů Bodu kontaktu (poslouchání, vidění, ústa, mysl atd.). „Naslouchání JE učení se.“ Vědět, jak poslouchat – slova, kterými mluvíme, musí být tak JASNÁ – dokonce i dávání pokynů musí být jasné. Naše orgány informují jakýkoli bod kontaktu: subjekt, objekt, vědomí. Naše orgány jsou jako PŘIJÍMAČ: vidíme vše UVNITŘ (čich, chuť, sluch atd. – vše je uvnitř, interní; pokud v tomto nemáte jasno, budete svou pozornost směřovat ven). Pokud nerozumíte této schopnosti, váš trénink je úplně špatně. Takže musíte vědět, jak fungujete. Potřebujete vidět tyto věci, abyste věděli, jak dávat pozor a jak tyto schopnosti POUŽÍVAT. Dokážete vidět svou pozornost a MONITOROVAT JI? Dokážete ji použít k jasnému vidění věcí jako JEDNÉ věci!?

Skrze těchto 5 platforem přistupujeme k filozofii jednoho bodu rovnováhy a jedné linie.


GM SAM F.S. CHIN na přednášce přes Zoom 9/2/24 na téma „ZXD Přístup k výuce: Pět Platforem“, přepsala Dr. Nancy Watterson



 
 
bottom of page